Yin yoga

Mijn focus ligt bij de yin yoga. Deze vorm van yoga spreekt mij het meeste aan. Ik vind het belangrijk om vanuit je hoofd echt in je lichaam te zakken, je spieren te (leren) ontspannen en je eigen grenzen op te zoeken. In een soms oncomfortabele houding ga je op zoek naar de stilte.

 

Door de spieren los te laten kom je dieper in het lichaam en zorg je voor stretch op het bindweefsel en de gewrichten. Daarvoor houden we de houdingen (asana's) 3-5 minuten aan en zo wordt het bindweefsel gestimuleerd. Maar wat is bindweefsel?  

Bindweefsel is zacht, rekbaar weefsel dat in je gehele lichaam voorkomt. Je kunt het zien als de lijm die alle onderdelen van je lichaam bij elkaar houdt. Ook beschermt het je organen en kapselt zenuwen, bloedvaten en lymfebanen in. Het verbind je huid met je spieren en zorgt voor isolatie. En het zorgt voor soepele gewrichten. 

 

Stress, een verkeerde houding en gebrek aan beweging zorgen voor verklevingen in het bindweefsel: je lichaam voelt stijf. Yin yoga helpt dit proces tegen te gaan door extra hyaluronzuur aan te maken. Dit kun je zien als smeermiddel voor je gewrichten en zorgt voor meer flexibiliteit in je lichaam. 


Yin aerial yoga
Yin aerial yoga

Verschillende yin yoga vormen

Yin flow yoga 

Na een korte meditatie en/of ademhalingsoefening beginnen we de les met een korte flow. In deze flow stretchen we de lichaamsdelen door het maken van een aantal staande, actievere houdingen die we later in de les gaan verstillen in de yin houdingen. Deze flow kan ook bestaan uit het actief kloppen en stimuleren van de meridianen vanuit de Chinese geneeskunde, als voorbereiding op de yin yoga poses die volgen.

 

Het tweede (en grootste) gedeelte van de les bestaat uit verschillende yin yoga houdingen. 

Yin yang yoga 

Na een korte meditatie en/of ademhalingsoefening volgt een (vinyasa) flow. Deze vinyasa flow is gebaseerd op de meridianen die tijdens de les centraal staat. We stretchen de meridianen actief om tijdens de yin houdingen die volgen bewust te kunnen voelen en ervaren wat er gebeurt met de energie in deze energiebanen.

 

De les wordt afgesloten met een serie van yin houdingen van ongeveer 30-40 minuten. 

Yin aerial yoga

Ultiem loslaten kun je heel goed doen tijdens een les aerial yoga. Veel yin yogahoudingen zijn ideaal om uit te voeren met behulp van het yogadoek. Het yogadoek hangt vlak boven de grond en ondersteunt je tijdens de verschillende houdingen.

 

Het doek zorgt ervoor dat je de houding voor jezelf kunt intensiveren of juist wat kunt verlichten. Zo is juist aerial yoga heel geschikt voor yogi's die wat beperkingen hebben of in de ''gewone'' yin yoga minder stretch ervaren.

 

Ook voor zwangeren is yin aerial yoga heel fijn omdat er minder druk op de buik komt te staan door het doek.